Handphone dan kenangan mama

Published Februari 19, 2012 by syarida
Dua tiga hari lepas mama ada terdengar kat radio sembang-sembang pasal telefon bimbit. Terdetik pulak mama nak cerita pasal telefon-telefon yang pernah mama guna dari dulu hingga sekarang. Mama guna telefon yang sekadar ada fungsi utama, buat call, sms dan tangkap gambar dah kira cukup untuk mama.
Nokia model 3310 adalah telefon bimbit pertama yang mama guna. Mama beli telefon ni dalam tahun 2002 kalau tak salah mama. Masa tu mama tengah buat diploma kat poli lagi. Telefon ni sempat setahun saja denga mama. Hilang semasa mama diragut. Ya, mama pernah kena ragut dulu kat Taman Melati subuh-subuh masa mama nak pergi kerja. Tempat kerja jauh kat Damansara sana, kena naik LRT dan bas. Jauh. Jadi kena bertolak subuh-subuh. Sampai kat satu lorong gelap,  mama dengar ada bunyi motor dari belakang, tiba-tiba beg mama ditarik dan mama diseret. Habis muka mama luka berdarah. 
Sebulan lepas handphone pertama hilang mama beli telefon ni. Telefon ni beli dalam harga tujuh ratus lebih. Masa tu rasa macam mahal sangat. Tapi rasa macam yang ni lah paling canggih. Mana ada lagi telefon berkamera. Tapi sayangnya, tak sempat beberapa hari di tangan mama, telefon tu hilang lagi dalam satu kes kecurian. Masa tu mama tinggal dengan kakak kat Taman melati lagi. Rumah kena pecah masuk. Hilang Nokia 7210 kesayangan mama.
Lama jugak mama tak pakai handphone. Ada lah dekat-dekat 5 bulan. Ye lah, selama ni dah biasa ada handphone, tapi bila tak ada rasa kekuranagn pulak..chewah  !!
Awal tahun 2004 mama beli handphone lagi kali ni pilihan mama adalah Nokia 6610. Masa tu memang favourite nokia sangat. Masa tu tak ada handphone yang lagi prominent  daripada nokia. Seingat mama lah, mama beli dua kali handphone model ni. Bila 6610 yang pertama rosak, mama beli lagi model yang sama. Demam telefon berkamera dah mula melanda tapi mama macam tak tergerak hati lagi nak pakai handphone berkamera.
Awal tahun 2005. Mama dapat satu handphone bila mama jaga satu Projek Pembinaan di Mindef. Rasa macam seronok sangat sebab masa tu dah rasa macam teringin sangat telefon berkamera. Bila dapat saja Nokia 6600 ni, rasa macam impian jadi kenyataan pulak. Kamera ni dikenali sebagai kamera sabun jugak..
Awal tahun 2008, mama beli telefon lagi. Kali ni mama dah minat sangat dengan sony ericson. Ingat lagi, mama beli dengan harga seribu lebih kurang kat Plaza Low Yatt. Memang puas hati sangat dengan sony ericson ni. Kamera 2.5 megapixel, muzik pun best didengar. Sampai sekarang, Sony Ericson tetap menjadi pujaan hatiku. Model ni Sony Ericson K790i.
Tahun 2008, sempena dengan hari jadi mama. Papa bagi mama handphone. Mama ditanya model apa yang mama nak. Apa lagi terus la mama cakap nak Sony Ericson C902. Wah, sangat berbesar hati bila dapat apa yang diinginkan. Dengan Kamera 5 megapixel. Mama sangat suka. Apa lagi bila C902 inilah yang James Bond guna dalam Quantum Of Solace. Memang lama sangat mama pakai handphone  ni, sampai lah rosak dan mama pakai K790i balik. Apapun, Sony Ericson memang terbaik setakat ni.
Dan tahun ni, mama dapat handphone lagi sebagai hadiah hari jadi. TQ papa. Tahun ni mama nak ikut trend. Telefon android jadi pilihan mama. Tapi mama taknak la yang mahal-mahal. Kamera dah tak perlu sangat sebabnya, sejak jadi blogger ni, mama sentiasa bawak kamera kemana-mana pun. Mama pilih Samsung Galaxy Y kali ni. Mama sangat suka handphone ni sebab ringan, comel dan terkini.

Terima kasih papa kerana hadiah ini…

Advertisements

6 comments on “Handphone dan kenangan mama

  • syarida..hmm menarik jugak citer ni..bolehla aku pun wat citer yang sama pasal fhone ni..mcm2 nostalgia pasal phone…h3….dah pakai android so apa lagi..donwload laa wassap..so boleh kita chat free jerk..

  • Hajar : kamera 2.5 mp ja kot. Hf murah ja. Tp yang mahalnya sebab free…heheheIntan : Bagi aku 2 3 hari nak khatam android ni dulu baru nak download apa2. Ni nak sms pun rasa macam tak lepas lagi…

  • Tinggalkan Jawapan

    Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

    WordPress.com Logo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

    Twitter picture

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

    Facebook photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

    Google+ photo

    Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: